Ve dnech 1. 4. - 12. 4. 2024 proběhlo dotazníkové šetření mezi uživateli Charitní pečovatelské služby za účelem dalšího zkvalitňování poskytovaných služeb.
- Rozdáno bylo uživatelům celkem 94 dotazníků spokojenosti.
- Návratnost vyplněných dotazníků byla 70% (celkem tedy 66 dotazníků).
- Na některé otázky uživatelé neodpověděli.
Z dotazníkového šetření bylo zjištěno, že někteří klienti pečovatelské služby nemají dostatek informací, neví kde je najít nebo neví, na koho se obrátit. V krátkosti tímto nejasnosti doplníme.
Uživatelé jsou s našimi službami celkově spokojeni na 100%. Kvalitu našich služeb hodnotí v 97% jako velmi dobrou, v 3% jako průměrnou. Komunikaci našich pracovnic hodnotí v 90% jako výbornou a v 10% jako dobrou. 96% dotazovaných by doporučilo naší službu svým známým. 53% uživatelů je klienty Charitní pečovatelské služby déle než dva roky.
Klienti z 97% VÍ, jaké úkony Charitní pečovatelská služba nabízí a s čím jim může pomoci, pouze 3% uživatelů napsala, že NEVÍ.
Součástí každé Smlouvy o poskytování pečovatelské služby, kterou klient uzavře s Charitou ČK, jsou tyto informace k dispozici a jsou uložené v červených deskách, které klient obdrží. Součástí červených desek je i Ceník pečovatelské služby, kde jsou všechny úkony popsány.
Uživatel má právo, na základě svých individuálních potřeb požádat Poskytovatele o kterýkoliv úkon z těchto základních činností při poskytování pečovatelské služby podle § 40 zákona o sociálních službách:
- Pomoc při zvládání běžných úkonů a péče o vlastní osobu.
- Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu.
- Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy.
- Pomoc při zajištění chodu domácnosti.
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.
Kromě uvedených základních činností poskytuje Poskytovatel na požádání dle kapacitních možností fakultativní činnosti nad rámec základních činností.
U otázky, zda je něco, co bychom mohli u poskytovaných služeb zlepšit, většina dotázaných uvedla, že NIC nebo NEVÍ, v jedné odpovědi byla zmíněna vysoká cena za poskytované služby.
Výše ceny za poskytované služby je v souladu s § 6 vyhl. č. 505/2006 Sb., ve znění pozd. předpisů, které se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. V ceníku základních činností CHPS se u úkonů oceněných hodinovou sazbou uživateli účtuje skutečně spotřebovaný čas nezbytný k provedení úkonů (účtuje se po jednotlivých minutách).
U otázky, zda mají klienti možnost s pečovatelkou projednávat a upravovat služby podle jejich potřeb? Jeden dotázaný odpověděl, že NE a dva, že NEVÍ. Každý Uživatel má právo se svobodně rozhodnout, jaké služby a v jakém rozsahu bude využívat v závislosti na svých potřebách a momentální sociální situaci. Vyžaduje pouze úkony, které sám nezvládne. Veškeré informace jsou součástí Smlouvy a dokumentů v červených deskách, které obdrží každý klient, který podepíše Smlouvu o PS.
K dotazu, zda vyžadují klienti pomoc pečovatelky pouze v úkonech, které sami nezvládnou? NEVÍ tři uživatelé a sedm dotázaných uvedlo, že NE.
Charitní pečovatelská služba pomáhá a podporuje lidi, kteří se sami nedokáží postarat o svou osobu, nezvládnou si dojít nakoupit, na úřady, k lékaři, nedokáží se postarat o svou domácnost z důvodu věku, nemoci či zdravotního postižení a nemají nikoho z rodiny ani přátel, kdo by jim byl nápomocen. V případě, že klient pečovatelské služby využívá úkony, které zvládá samostatně nebo má někoho z rodiny a přátel, může se jednat o zneužívání pečovatelské služby nebo o vytvoření závislosti na pečovatelské službě. Pečovatelská služba nenahrazuje instituce poskytující běžně dostupné veřejné služby, ale naopak v případě potřeby a přání uživatelů s těmito institucemi spolupracuje. Tato spolupráce vede ke zvyšování samostatnosti a nezávislosti uživatelů na systému sociálních služeb.
V případě dotazu ohledně nespokojenosti s poskytovanými službami a s prací pečovatelky pouze dva klienti uvedli, že NEVÍ. Všichni uživatelé, popřípadě jejich zástupci, mají možnost stěžovat si na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb formou ústní nebo písemnou. Dokument „Postup při podávání stížností a připomínek“ je součástí červených desek, které klient obdržel společně se Smlouvou o pečovatelské službě. V případě potřeby se může klient obrátit na jakoukoliv pracovnici, vedoucí nebo ředitelku organizace.
Charitní pečovatelská služba Charity Český Krumlov je podpořena z rozpočtu Jihočeského kraje.
Vilma Rakušanová
Pracovnice v sociálních službách pověřená vedením sociální služby
Tel.: 731 604 449 E-mail: cbywRWh76nFk4~l7VX~m1bke7hIhT65j4mnhTj